Toimintakertomus vuodelta 2014

TOIMINTAKERTOMUS VUODELTA 2014

YLEISTÄ Kulunut vuosi oli EOK:n 46. toimintavuosi. Olemme keskittyneet toiminnassamme antamaan jäsenyhdistyksillemme mahdollisimman paljon tietoa omien toiminta-edellytysten parantamiseksi. Tiedonvälitys hoidettiin tiedotteilla, kotisivuilla, sähköposteilla sekä Espoon Omakotilehdessä sekä Omakotipäivän luennoilla. EOK:n yhdistysten jäsenmäärä on 5183 perhekuntaa.

HALLITUKSEN JÄSENET JA OSALLISTUMISET HALLITUKSEN KOKOUKSIIN
Simo J. Laakso, puheenjohtaja, Laajalahti ry 7 (7)
Kirsti Kettunen, Tuomarila-seura ry, 19.3.2014 alkaen 5 (5)
Esko Meuronen, varapuheenjohtaja, Rastaalan Omakotiyhdistys ry 6 (7)
Raimo Kukko, sihteeri/rahastonhoitaja, Friisilän Omakotiyhdistys ry 7 (7)
Sten Lindgren, Pro Ruukinranta ry 5 (7)
Seija Lohikoski, Nuuksio-seura ry 7 (7)
Eila Ruuth-Idman, Mankkaa-seura ry 5 (7)
Kari Simonen, Kauklahden Omakotiyhdistys 7 (7)
Marja Sipilä, Tuomarila-seura ry, 19.3.2014 saakka 1 (2)
Raimo Tiilikainen, Espoon ja Kauniaisten Pienkiinteistöt ry 6 (7)

TOIMINNANTARKASTAJAT
Varsinaisena toiminnantarkastaja oli Tuula Grundström ja varatoiminnantarkastajana oli Anneli Ojanperä.

JÄSENYHDISTYKSET
23. Tuomarila-seura ry
24. Vanhakartanon Omakotiyhdistys ry

JÄSENTOIMINTA
Sääntömääräinen vuosikokous pidettiin 19.3.2014 Espoon valtuustotalon kahviossa.
Puheenjohtaja Simo Laakso toivotti kaikki tervetulleeksi vuosikokoukseen ja kertoi
EOK:n toiminnasta vuoden 2014 aikana.

Kotiseuturetki
Tänä vuonna EOK:n kotiseuturetken kohteena oli Marketanpuisto. Retken aluksi oli tunnin esittelykierros puiston alueella. Esittelykierroksen jälkeen oli yhteinen kahvitilaisuus. Kahvituksen jälkeen oli vapaata tutustumista puistoon. Retkelle osallistui 22 henkilö.

Omakotipäivä
Omakotipäivä pidettiin tiistaina 16.10.2014 Espoon valtuustotalon kahviossa.
Tilaisuuden tervehdyssanat esitti EOK:n puheenjohtaja Simo J. Laakso.

Tämän jälkeen tilaisuutta johti EOK:n hallituksen jäsen Sten Lindgren.
Omakotiliiton viestintäpäällikkö Olli-Pekka Laine esitelmöi seuraavista aiheista:
”Raportointivelvollisuus kaikista rakennusluvan alaisista töistä.” ja
”Energiatodistuksen nykytila.”
Molemmista aiheista käytiin vilkas keskustelu.

Omakotitalojen paloturvallisuudesta piti Raimo Savilampi Espoon VPK:sta hyvin mielenkiintoisen esityksen.
Tilaisuuteen osallistui 21 henkilöä.

ASUKASFOORUMIT
EOK osallistui asukasfoorumitoimintaan yhdessä Espoon Kaupunginosayhdistysten Liiton ja Esbobygdens Ungdomsförbundin kanssa. Kolmen keskusjärjestön edustajien muodostamassa 6 henkilön asukasfoorumityöryhmässä on kaksi edustajaa kustakin keskusjärjestöstä. Työryhmä hoitaa yhteisiä asioita ja on linkkinä kaupungin suuntaan.. Valittujen valmisteluryhmien toimikausi on vuodet 2013 – 2016.

TIEDOTUSTOIMINTA
Espoon Omakoti -lehdessä on EOK:lla oma sivu, jossa tiedotetaan kaikille espoolaisille pientaloasukkaille tärkeistä asioista. Vuoden aikana lehti ilmestyi viisi kertaa ja sen jakelulevikki oli n. 33000 kappaletta.
Tiedotteita on lähetetty 26 kappaletta. Niissä on kerrottu ajankohtaisista aiheista: Sako- ja umpikaivojen kuljetusten muutoksesta, energiatodistuksesta, Suomen Omakotiliiton tiedotteista, kotiseuturetkestä, sekä Omakotipäivästä.

HUOMIONOSOITUKSET
Nuuksio-seura täytti 85 vuotta ja piti loistavat juhlan Honkamajalla11.10.2014 Puheenjohtaja Simo J. Laakso kävi onnittelemassa juhlivaa yhdistystä.

EDUNVALVONTA JA SUHDETOIMINTA
On seurattu omakotialueiden kaavoitusten etenemistä ja seurattu KTP-alueiden (kaavoitetut, tiivistettävät pientaloalueet) kunnallistekniikka ohjelman toteuttamista.
EOK on ollut tiiviissä yhteistyössä Omakotiliiton kanssa. Keskusjärjestö on tukenut mm. energiatodistuslain muuttamiseksi järjestettyä kansalaisaloitetta jakaen Omakotiliiton aineistoa ja kannatusilmoituksia sekä puhunut aloitteen puolesta, seurannut tilanteen muuttumista ja tiedottanut siitä jäsenkunnalleen. EOK:n jäsenet ovat myös osallistuneet runsaasti Omakotiliiton tilaisuuksiin ja tapahtumiin. Vuoropuhelu on ollut puolin ja toisin vilkasta ja rakentavaa.
EOK otti kantaa Helsingin seudun ympäristöpalvelut –kuntayhtymä HSY;n ajamaan sako- ja umpikaivolietteen kuljetusta koskevaan asiaan. On oltu yhteydessä myös kaivoja tyhjentäviin yhtiöihin, esim. Lassila & Tikanoja ja Eerola-Yhtiöt.
Luonnollisesti käydään keskusteluja myös kaupungin virkamiesten ja poliittisten päättäjien sekä luottamushenkilöiden kanssa. Suhdetoiminta ei ole pelkästään vaatimusten esittämistä vaan myös keskusteluja miten asiat saadaan paremmin ja joustavammin järjestymään.
Seuraavat yritykset ovat myöntäneet jäsenillemme tuntuvia jäsenetuja: Copy Shop, Espoon Puukeskus, OP-Puu, Starkki Oy, Värisilmä Espoo Muurala, Ilmalinja Oy ja Raksystems Anticimex.
TALOUS Talousasiat esitetään omana kertomuksena.
Espoossa 15.1.2015.